- Data publikacji strony internetowej: 2025-09-13
- Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2025-09-15
Strona internetowa jest częściowo zgodna z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r.
o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Niezgodności z powodu:
- Dokumenty nietekstowe mogą nie posiadać tekstu alternatywnego.
Oświadczenie sporządzono dnia: 2025-09-15.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny. Data ostatniego przeglądu deklaracji: 2025-09-15.
Zgodność ze standardami
Serwis jest zgodny ze standardami W3C:
- HTML 5
- CSS 3
- WCAG 2.1
Kompatybilność
Obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy myszki jak i klawiatury.
Skróty klawiaturowe
Strona wyposażona jest funkcjonalność umożliwającą dostęp do poszczególnych sekcji (jak menu czy wyszukiwarka)
poprzez naciskanie klawisza TAB, a po wybraniu odpowiedniej opcji klawisza ENTER. Sekcje wybrane klawiszem
TAB są podświetlane/otoczone ramką.
Ponadto na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
Wersja mobilna serwisu
Strona podmiotowa jest responsywna (Responsive Web Design) - można ją przeglądać na ekranach urządzeń mobilnych,
takich jak telefony komórkowe i tablety. Automatycznie dostosowuje moduły strony do rozdzielczości ekranu urządzenia mobilnego.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest
Beata Podleśny,
zonr@pzon.rybnik.pl.
Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 32 42 37 202.
Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Nadmierne koszty
Procedura
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej,
aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego
sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez
audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową
lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji
za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy
realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu
do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego
sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony
internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej
procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
Siedziba Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Rybniku:
- ul. Bolesława Chrobrego 39, 44-200 Rybnik
spełnia minimalne wymagania zgodne z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
W zakresie dostępności architektonicznej:
- przestrzenie komunikacyjne budynków wolne od barier poziomych (komunikacja pozioma - korytarze na jednym poziomie),
- informacje na temat rozmieszczenia pomieszczeń w budynku oznaczono na tablicy informacyjnej,
- umieszczono niezbędne piktogramy,
- przy każdym z pomieszczeń znajduje się opis (treść- żółta czcionka na czarnym tle),
- zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego,
- zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób - oznaczenia dróg ewakuacyjnych, szkolenia i instrukcje dla osób funkcyjnych z zakresu ochrony przeciwpożarowej i zasad postępowania na wypadek ewakuacji.
Udogodnienia
W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej:
- zainstalowano system informacji głosowej – Beacony YourWay, który ułatwia dostęp osobom niewidomym i słabowidzącym. Informacje o poszczególnych pomieszczeniach można odtworzyć na urządzeniach mobilnych z aplikacją YourWay.
- System składa się z:
- zamontowanych w budynku znaczników, które odtwarzają komunikat głosowy dostępny dla osób korzystających z systemu; komunikat zawiera informacje takie jak np: opis wejścia do budynku, plan budynku, dodatkowo tabliczek wyposażonych w technologię NFC i alfabecie Braille’a, które po zeskanowaniu telefonem wyświetlają numer pomieszczenia.
- wdrożono system kolejkowy głosowo odtwarzający informację na temat wzywanego numeru biletu i dodatkowo wyświetla jego treść nad pomieszczeniem, do którego osoba będzie wzywana oraz na monitorach, dostępna pętla indukcyjna jako urządzenie lub inne środki techniczne do obsługi osób słabosłyszących
- zapewnienie na stronie internetowej informacji o zakresie działalności Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Rybniku w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo oraz informacji w tekście łatwym do czytania,
- zapewnienie komunikacji z Urzędem na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami w formie określonej w tym wniosku - pracownik schodzi do klienta po zawiadomieniu przez osobę wnioskującą o konieczności obsługi klienta z niepełnosprawnością ruchową lub wzrokową w pomieszczeniu zlokalizowanym przy wejściu do budynku.
Utrudnienia
brak
Informacje dodatkowe
- Na stronie internetowej kontrast spełnia wymagania WCAG na poziomie AAA.
- Na stronie internetowej można powiększyć czcionkę poprzez kliknięcie odpowiedniego klawisza na górze strony oznaczonego literą A w różnej wielkości.
- Strona prezentuje poziom zgodności AAA.