Przyjmowanie i załatwianie spraw

Wniosek w sprawie wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności składa się osobiście bądź za pośrednictwem poczty do właściwego miejscowo powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności. Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Rybniku rozpatruje wnioski mieszkańców miast: Jastrzębie-Zdrój, Rybnik i Żory oraz powiatów: mikołowskiego, pszczyńskiego i rybnickiego.


I. Do wniosku o wydanie orzeczenia po raz pierwszy należy dołączyć:

  • zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia wydane dla potrzeb zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności wystawione przez lekarza prowadzącego wydane nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku,
  • uwierzytelnioną kopię dokumentacji medycznej, tj. potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez organ lub podmiot, który dokument wytworzył lub kopię i oryginał do wglądu, w tym m.in.: kartoteki z poradni prowadzących, dokumentację leczenia szpitalnego (np. karty wypisowe, karty informacyjne), aktualne wyniki badań (np. opisu RTG, audiogramu, spirometrii), opinię psychologiczną z 2 ostatnich lat z uwzględnieniem stopnia upośledzenia i ilorazu inteligencji oraz inną dokumentację medyczną będącą w posiadaniu strony a mogącą mieć wpływ na ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności,
  • kserokopię orzeczenia wydanego przez:
  • inny zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności,
  • ZUS, KIZ, KRUS, MON wydane przed 1997r. - jeżeli takie wnioskodawca posiada,
  • postanowienie sądu o ustanowieniu opiekuna, kuratora (dotyczy osób ubezwłasnowolnionych całkowicie lub częściowo) lub rodziny zastępczej,
  • oświadczenie o miejscu pobytu stałego,
  • oświadczenie osoby zainteresowanej o celu i terminie pobytu na terenie objętym działaniem Zespołu – dotyczy osób nieposiadających stałego lub czasowego meldunku.


II. Do wniosku o wydanie orzeczenia po raz kolejny należy dołączyć:

  • dokumenty takie jak przy wniosku pierwszorazowym, przy czym dokumentacja medyczna powinna obejmować okres od daty wydanego wcześniej orzeczenia do dnia złożenia wniosku.


III. Do wniosku o wydanie orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień osoba zainteresowana dołącza:

  • dokumentację medyczną,
  • orzeczenie o inwalidztwie lub niezdolności do pracy,
  • inne dokumenty mogące mieć wpływ na wskazanie do ulg i uprawnień.


Jeżeli przedłożona wraz z wnioskiem dokumentacja medyczna, jest niewystarczająca do wydania orzeczenia przewodniczący powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności zawiadamia na piśmie osobę zainteresowaną lub przedstawiciela ustawowego dziecka o konieczności jej uzupełnienia oraz wyznacza termin złożenia brakującej dokumentacji z pouczeniem, że nieuzupełnienie jej w określonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

Wnioski rozpatrywane są na posiedzeniach składów orzekających. O wyznaczonym terminie posiedzenia składu orzekającego wnioskodawcy informowani są pisemnie. Nieobecność na posiedzeniu musi zostać pisemnie usprawiedliwiona, w przeciwnym razie sprawa pozostaje bez rozpoznania.

Wniosek i zaświadczenie lekarskie muszą być składane na odpowiednim i aktualnym druku.


IV. Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Rybniku rozpatruje wnioski o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej.

Wnioski takie składa się na odpowiednich drukach, osobiście bądź za pośrednictwem poczty lub w siedzibie Zespołu. Do wniosku dołącza się:

  • jedno aktualne nieopieczętowane podpisane zdjęcie (o wymiarach 35 mm x 45 mm.) - dotyczy osób powyżej 16 r. ż.
  • potwierdzenie zameldowania w przypadku rozbieżności adresów we wniosku i orzeczeniu.

UWAGA: osoby posiadające orzeczenie WZOoN, Wyrok Sądu lub orzeczenie wydane przez inny Powiatowy / Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności - do wniosku o wydanie legitymacji zobowiązane są dołączyć uwierzytelnioną kopię lub kopię i oryginał do wglądu orzeczenia i / lub Wyroku Sądu.

Legitymację można odebrać osobiście lub za pośrednictwem osób drugich, posiadających upoważnienie podpisane przez wnioskodawcę, po telefonicznym uzgodnieniu terminu pod numerem: 733 440 133, w poniedziałek w godz. od 8:00 do 14:00, wtorek w godz. od 8:00 do 12:00, środę w godz. od 8:00 do 14:00,czwartek - w godz. 8:00 do 17:00 piątek - w godz. od 8:00 do 14:00


V. Do wniosku osoby niepełnosprawnej o wydanie karty parkingowej należy załączyć:

  • jedną fotografię o wymiarach 35mm x 45mm, odzwierciedlającą aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiającą tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami,
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej.

UWAGA: wniosek o wydanie karty parkingowej osoba niepełnosprawna składa osobiście, tzn. osoba, której karta dotyczy, z wyjątkiem:

  • osoby, która nie ukończyła 18 roku życia, za którą wniosek składają rodzicie lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów,
  • osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, za którą wniosek składa jeden z rodziców,
  • osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za którą wniosek składa odpowiednio opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd.

 ​Do wniosku placówki o wydanie karty parkingowej należy załączyć:

  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej,
  • do wglądu - dowód rejestracyjny pojazdu placówki.


Opublikował: Joanna Sobik
Publikacja dnia: 14.10.2025, 08:23
Dokument oglądany razy: 39
Podpisał: Beata Podleśny
Dokument z dnia: 30.09.2025